Un trial de contrastos, aquest any sol i calor!
Dissabte 10 i diumenge 11 de maig de 2014
Segurament molts recordaran el reportatge de l’edició 2013 dels dos dies de trial clàssic d’All de Cerdanya que va poblar les webs i xarxes socials amb espectaculars fotografies de la important nevada que va caure sobre la comarca de la Cerdanya al maig de 2013. Allò va comportar la eliminació d’algunes zones així com d’una part del recorregut del trial i que aquest fos més dur del que s’esperava pel fred i el fang.
Amb aquests antecedents, uns 140 pilots es van donar cita els dies 10 i 11 de maig al petit poble d’All, totalment bolcat amb aquesta competició. Tots recordàvem l’experiència de l’any anterior, de manera que no faltaven en cap maleta ni les jaquetes gruixudes ni la roba de pluja. Però com diem, All és un trial de contrastos, i en aquesta ocasió la climatologia ens va oferir exactament el contrari que en l’edició del 2013: sol i calor!!!
Temperatures altes per a la jornada de dissabte que van fer que les zones en aquesta jornada fossin més senzilles del que s’esperava, fet que no obstant això va ser d’agrair tenint en compte els més de 45 km de interzona que esperava als pilots.
Aquesta edició 2014 del trial d’All, a diferència de l’anterior, no era puntuable per la Copa d’Espanya de trial de clàssiques. No obstant això sí es va aplicar el mateix reglament de la Copa d’Espanya per coeficients en funció de l’edat de la motocicleta.
Excel·lent organització per part del MotorClub 80 pel que fa a la distribució de les zones i dels nivells de dificultat. Dues primeres zones força allunyades del poble i relativament simples, van ser suficients per estirar al grup de pilots el que va comportar que en cap moment es creessin cues a l’entrada de les zones. D’aquí, un tram llarg de interzona ens portava a les zones 3 i 4 en què es va començar a tocar aigua. Dues boniques zones de torrents pedregosos i tortuosos que eren zones totalment clàssiques.
A partir d’aquí, un bonic camí de muntanya ens portava fins a les zones 5 i 6, lloc en el qual s’iniciava l’ascens al més alt del recorregut on es trobarien les zones 7 i 8, les més elevades del trial i ia un poc més selectives.
Després bonica interzona per camí de muntanya entre boscos per accedir a una pista que ens portaria fins al poble de Meranges, on estava previst l’avituallament, però no en aquest moment. La interzona seguia per una llarga pista forestal que desembocava en un camí rural molt divertit fins les zones 9 a 13 on novament es va tocar aigua. I llavors sí, nova arribada a Meranges on estava previst el repostatge de motos i pilots en un restaurant de la localitat.
Un cop fet el repostatge s’iniciava la volta al poble d’All passant per les zones 14 i 15 a mitja muntanya a on s’iniciava el descens ràpid fins a les zones 16 a 18 ja molt properes al pàdoc i consistents en importants desnivells de terra que, estant el terreny especialment sec, no van comportar molta dificultat.
Finalment la zona 19 a la part alta del poble d’All a la qual s’accedia per un carrer del poble que quan plou es converteix en un veritable riu com succeiria l’endemà, i finalment la zona 20 al mateix costat del paddock i amb molt públic veient els participants.
En dificultat grocs victòria de Joan Rovira, amb tan sols 14 anys !!! que va penalitzar 3 punts. Segur que va tenir una part de “culpa” en aquest bon resultat el seu acompanyant-motxiller-conseller Quico Carbonell que va quedar segon amb 5 punts que un cop passats pel tamís dels coeficients es van quedar a 3’5 punts. En tercera posició Carlos Luis Fernández amb 4 punts de penalització, seguit molt de prop per Francesc Santos amb 4’8 punts i a qui una inoportuna punxada va relegar a aquesta quarta plaça de la primera jornada.
Cal destacar el mal resultat de Jose Maria Martínez Anaya, qui ens té acostumats a estar en els primers llocs però que una distracció amb la zona 19 que no va realitzar li va comportar 20 punts extres de qualificació relegant-lo a la posició 32 d’aquest primer dia.
En la categoria de dificultat verd, pilots francesos en els primers llocs. En primera posició Michel Ranc, als comandaments d’una BSA que va penalitzar tan sols 7 punts, seguit de René Mabily amb Merlin rèplica Gallach amb tan sols 8 punts. Tercera posició per al català Xavier Ribot amb 14 punts.
Categoria de blaus, amb bona participació de 17 pilots i en la qual l’aplicació dels coeficients modificar la classificació. Així va quedar primer classificat Antoni Ramonet amb 11 punts, seguit de Ramón Membrives amb 10 punts però que, aplicat el coeficient corrector, van passar a ser 11 més un punt de penalització per temps. Va tancar el podi Joan Rovira amb 23 punts reals i 16’1 de coeficient.
Cal destacar en aquesta categoria que bona part dels pilots van penalitzar per temps. El motiu no va ser l’estat de la interzona ni l’elevada dificultat de les zones. Segurament es va deure més a l’atracció que suposava el fet de compartir zones amb grans estrelles del trial que competien fora de classificació com Lluís Gallach (ja un habitual en aquests trials), Xavier Miquel i Charles i Arthur Coutard que van demostrar, una vegada més, que encara tenen molt trial al seu interior.
No obstant això, com ja hem indicat, el trial d’All és un trial de contrastos, i la nit de dissabte a diumenge un fort xàfec va canviar l’estat de les zones. Per a aquesta jornada l’organització va escurçar una mica el recorregut eliminant les zones 7 i 8 de la jornada anterior i modificant algunes de les zones. A més, amb la pluja caiguda a la nit es va incrementar considerablement el nivell d’aigua de torrents el que va fer molt més atractives algunes zones, alhora que més difícils.
En aquesta segona jornada el temps es va reduir considerablement en ser bastant més curta la interzona. Destacar les zones 16 a 18, totes de terra en què va disminuir significativament l’adherència augmentant la dificultat de les mateixes respecte al dia anterior. I finalment les zones 19 i 20, especialment la primera, ple d’aigua per tot arreu. Fins i tot per accedir-hi els pilots van haver de remuntar un carrer d’All que mes aviat semblava un riu. I a la zona mateixa les pedres desapareixien sota l’aigua que discorria per la zona. Tot això va fer les delícies de tots els pilots però especialment del grup de francesos que sempre ens repeteixen que al seu país està totalment prohibit circular dins dels cursos d’aigua, fins i tot en competició. No és gens d’estranyar que quedessin gratament sorpresos per l’elevat nivell d’aigua d’aquestes últimes zones.
Pel que fa a les classificacions d’aquest segon dia:
Grocs, ajustadíssim resultat final, vencent el mestre Quicu Carbonell seguit del seu “alumne” Joan Rovira a tan sols un punt de penalització. Excepcional resultat d’aquesta jove promesa que en el seu primer trial de clàssiques i amb tan sols 14 anys ja puja al podi. Tercer classificat, i empatat a punts amb el segon, Francesc Santos amb el seu Bultaco kit campió de 1972, qui va demostrar en moltes zones un elevadíssim nivell. No en va va ser campió d’Espanya en categoria pre-72. Cal destacar així mateix la vuitena posició final del pilot de Brunyola (Girona) de 14 anys Pol Espier a comandaments d’una Honda TLR 200 i que si no hagués estat per un fiasco totalment evitable a la primera jornada segurament hagués lluitat per un lloc al pòdium.
Verds: nova victòria de Michel Ranc amb 9 punts, aquest cop seguit per Eduard Gil amb 8 punts que amb l’aplicació de coeficients quedar segon classificat. Ranc competeix amb una BSA amb 0’7 de coeficient i Gil amb una Honda TLR 250 amb un coeficient de 1. Tercer classificat 1 encertadíssim René Mabily amb 11 punts a comandaments de la seva Merlin. En la classificació final dels dos dies, vencedor Michel Ranc, segon classificat René Mabily i seguits per Asier Zurbano qui amb molta regularitat en els dos dies va aconseguir encastellar a aquest tercer calaix del podi.
I en la categoria blava, victòria indiscutible d’Antoni Ramonet després d’haver vençut en les dues jornades. Segona posició per a Ramón Membrives i tercer lloc per a Joan Rovira Llopis.
El lliurament de premis va tenir lloc al Celler d’All amb presència de pràcticament tots els pilots participants. Obsequi de record per a tots els participants, samarreta commemorativa per a tots i sorteig de productes cedits pels patrocinadors Delay, Clice, Classiques Bergadà, Magicals, Punt Fresc, Hebo, Jordana, Límit Motos, Grib-metall i Todotrial.
I això va ser tot en els dos dies d’All 2014. Superats els problemes burocràtics que hi ha hagut en l’edició de 2013, aquesta edició del 2014, i gràcies a l’excel·lent treball dels membres del Motorclub 80, ha confirmat que estem davant d’un trial que ja forma part dels clàssics de cada any, que compta amb un públic molt fidel tant al nostre país com entre els pilots francesos qui van acudir en bon nombre i sempre mostren la seva voluntat de tornar al següent any. Uns dos dies d’All que formen part del selecte grup de trials de dos dies de clàssiques que se celebren a Catalunya conjuntament amb Santigosa, Cabrianes i el Costa Brava.