Dues jornades de trial més èpic van tenir lloc a la 3a i 4a prova de la Copa d’Espanya de Clàssiques 2013

Celebrades el 18 i 19 de maig a All, la Cerdanya, localitat del Pirineu català

Un bon nombre de pilots es van donar cita per aquest segon cap de setmana de la Copa d’Espanya després dels dos dies de Cabrianes. Una molt bona participació dels pilots provinents de les balears, de la Comunitat Valenciana i un bon grapat de pilots francesos que, tot i no puntuar per a la Copa d’Espanya, van aprofitar la proximitat del lloc per gaudir d’un molt bon trial.

A destacar la presència a la jornada de dissabte de quatre grans pilots clàssics: Manuel Soler, Jaume Subirà, Xavier Miquel i Lluís Gallach qui, convidats per l’organització i amb els seus dorsals personalitzats, van decidir fer el recorregut junts oferint als públic, controls i pilots veritables moments històrics realitzant les zones tantes vegades com van tenir per convenient.

Manuel Soler conduint una Bultaco Sherpa, Jaume Subirà, com no podia ser d’una altra manera a lloms d’una Fantic, Xavier Miquel pilotant una Montesa Cota 242 i Lluís Gallach amb una Merlín DG-350. El fet que participessin sense la pressió de la competició al no lluir dorsal numerat (ja van fer els seus zeros en la seva etapa de professionals) els va portar a divertir-se i divertir a tots.

No podem sinó destacar la gran simpatia de tots ells, sempre disposats a parlar amb qualsevol aficionat que se’ls acosti i, en definitiva, tornar al trial el que el trial els va donar a ells.

És de destacar aquestes situacions que ens ofereixen motoclubs convidant a grans pilots d’èpoques anteriors i sobretot agrair a aquestes quatre estrelles del trial seva simpatia, les seves atencions envers tots, compartir les seves anècdotes, les seves ganes de seguir fent trial i de demostrar que ” qui va tenir, va retenir “, i caram si van retenir!!!

I diem trial èpic en estat pur per les inclemències meteorològiques del cap de setmana, especialment en la jornada de dissabte, en què va ploure i nevar fora mida. Ja la nit de divendres la pluja no cessava a la localitat d’All, però el que pocs esperaven era que a les altures tota aquesta precipitació era en forma de neu. És per això que l’organització es va veure en l’obligació d’anul·lar 3 zones (de la 7 a la 9) que eren les més altes del recorregut per la impossibilitat fins i tot d’arribar a les mateixes. Amb això es va veure escurçat el recorregut en 5 quilòmetres, quant a longitud però no quant a duresa.

Les belles estampes de motos de trial clàssiques a la neu amaguen una competició de gran duresa pels fangars que s’acaben provocant el que deixa un terreny molt relliscós per als pilots.

El MotorClub 80, organitzador de la prova, havia marcat zones de nivells òptims, tal com resen les especificacions per a la Copa d’Espanya 2013, però la neu i l’aigua es van encarregar de complicar una mica la dificultat de les zones. En aquest sentit el motoclub organitzador va demostrar una bona agilitat en modificar alguna de les zones que havien esdevingut gairebé impossibles.

A part d’això, la gran quantitat d’aigua que baixava pels torrents complicava una mica més la situació, tot i que va fer les delícies dels participants. Es va iniciar la jornada de dissabte amb l’esperança que el temps aguantés una mica, però al poc de prendre la sortida els primers pilots i conforme anaven guanyant alçada va començar una important nevada que feia difícil la conducció ja que molt pocs anaven equipats amb ulleres de torb. El recorregut, d’aproximadament 35 km, discorria per les localitats d’All, Isòvol, Ger, Meranges i Bellver de Cerdanya. Arribant fins als 1.787 m d’altitud.

Una primera zona molt propera a la localitat amb un accés que en condicions normals hagués estat fàcil però que el fang va convertir en una petita trampa. L’endemà l’organització va modificar aquest accés en el color groc, en verds i blaus va quedar igual ja que la corba de fang es va convertir en el gran repte de la zona.

Posteriorment dues zones molt properes entre elles, just a la línia de la neu i va ser a partir d’aquí quan el recorregut prenia altura quan la neu es va fer més evident el que va provocar nombroses parades de pilots per fer-se fotografies en una situació tan poc comuna a alhora que divertida.

Seguia la interzona per un camí estret i molt llarg que conduïa fins a la localitat de Meranges amb la nevada incessant sobre els pilots … i sobre els pobres controls que van aguantar aigua, pluja, fred sense parpellejar. Gràcies a tots ells perquè el trial sense controls no seria possible i fer de control en aquestes condicions és molt molt dur.

A meitat del camí a Meranges algunes zones més, aquest cop ja amb abundant aigua i molt tècniques.

Arribant a la localitat de Meranges, en què estava previst el repostatge i avituallament, els pilots passaven de llarg la localitat per enfilar novament cap a la zona 10 per tornar a Meranges passant de llarg novament la localitat per iniciar un bucle llarguíssim que portava a les zones 11 a 13, dues d’elles consistents en torrents amb moltíssima aigua que gairebé impedia aprecies les pedres. Possiblement les dues zones més boniques de tot el trial.

I arribada amb parada, aquesta vegada sí, a Meranges, on l’organització tenia previst el repostatge i avituallament que va tenir lloc en un restaurant de la localitat i on els pilots, asseguts davant d’una taula amb estovalles i plats i coberts, van poder assecar-se una mica i comentar el primer tram del recorregut. A destacar el comentari de Lluís Gallach que va reconèixer que era la primera vegada al llarg de la seva carrera esportiva en la que veia com l’avituallament d’un trial es feia en un restaurant.

Una cop plens de gasoil pilots i motos, seguia el recorregut i la nevada, aquest cop encarant la tornada a All per pistes molt enfangades i en baixada que feien que els pilots haguessin extremar les precaucions. Arribant a All, a la zona propera al cementiri tres zones extremadament enfangades (el que en la muntanya era neu a All era pluja) que es van tornar molt difícils provocant nombrosos fiascos ja que es tractava de pujades amb fort pendent d’aquelles de “zero o fiasco “.

I finalment les dues últimes zones en ple poble d’All que van fer les delícies del públic assistent, ambdues en torrents amb gran quantitat d’aigua.

Pel que fa a les classificacions del primer dia en Grocs Clàssics victòria de José María Martínez Anaya a comandaments de la seva Triumph Tiger Cub, seguit de Xavier Mirabet i Rafael Sanromà en tercera posició. Tant José María com Xavier tenien un 0’7 de coeficient i els 7 punts de Martínez ho van alçar a l’esglaó més alt del pòdium. Miravet va penalitzar amb 10 i va ser segon. Per la seva banda, Rafael comptava amb un coeficient de 0’85 i els seus 17 peus el van portar a la tercera posició.

En Verds Trialers Xavier Ribot va superar als seus rivals de categoria i va ser el millor fent 15 punts i tenint un coeficient de 0’7. José Buixó va estar darrere de Ribot i va ser penalitzat amb 19 punts. Joan Farrés va ser el pilot que es va classificar tercer finalitzant la jornada amb 17 punts causa de la seva 0’85 de coeficient i els seus 20 peus.

Ramón Membrives, Salva Vilella i Joan Rovira van estar en un pòdium íntegrament català dissabte a la categoria Blaus Experts. Ramón comptava amb un coeficient de 1’3 i els seus 15 peus li van fer enfilar-se al primer lloc. Salva va fer un gran treball ja que tenia un coeficient alt. 1’15. Va fer 18 punts i es va endur el trofeu de segon classificat. Joan tenia un coeficient baix (0’7) però va fer 33 peus quedant-se tercer.

I amb això va finalitzar la jornada de dissabte, amb l’esperança per part dels pilots i controls que la jornada de diumenge seria més tranquil·la meteorològicament parlant. I alguna cosa més tranquil·la si va ser, tot i que la nevada es va repetir novament a mig matí encara que ni de bon tros amb la intensitat de la jornada anterior.

L’organització va modificar algunes zones i alguns accessos que havien quedat gairebé impracticables el dia anterior per la neu i la pluja i amb això la dificultat de les zones es va reduir bastant amb la consegüent rebaixa en les puntuacions.

La conclusió de la gran majoria de pilots va ser que encara mullats d’aigua i fang s’ho van passar d’allò més bé i que aquest serà un trial per recordar ja que en un mateix trial haver sol, pluja, neu, zones de roques, zones de terra amb girs, zones de fang, zones de molta aigua… Un tot en un.

A destacar l’assistència en aquesta segona jornada, a part de Manuel Soler, Jaume Subirà i Xavier Miquel (Lluís Gallach no va poder quedar-se per els seus compromisos professionals com a motxiller d’Albert Cabestany) la presència de Jordi Tarrés qui va participar a comandaments d’una Bultaco Sherpa, demostrant que, ja sigui amb moto moderna o clàssica li queda molt trial dins.

Pel que fa als resultats de la jornada de diumenge, José María Martínez Anaya va tornar a guanyar amb un total de 5’60 punts. Rafael Asins va ser segon amb 10’20 i Francisco Salmerón tercer amb 11’50. En Verds trialers José Buixó es va endur la victòria. Tenia un coeficient de 0’7 i les 14 penalitzacions li van fer sumar 9’80 punts. Joan Farrés va ser segon amb 13’60 i Francis Ramon tercer amb 13’80.

Finalment, en Blaus Experts, el mateix podi del dia anterior però amb canvi de graons, Joan Rovira, Salva Vilella i Ramón Membrives es van classificar en les tres primeres posicions. Joan va sumar 10’50 punts, Salva 12’65 i Ramon 13’00.

I amb el lliurament de premis al Celler d’All, amb la presència de Manuel Soler, Jaume Subirà i Xavier Miquel, els qui es van quedar fins al final participant en el lliurament de trofeus, va finalitzar aquesta nova edició dels dos dies de trial de All, una prova que ja té un espai reservat en el calendari de molts trialers de clàssiques.